19. Filmový festival inakosti začína 19.11.2025

12.11.2025

Oscarové hviezdy, filmy z áčkových festivalov či kultový koncert. Filmový festival inakosti odhaľuje prvé mená i tituly

Devätnásty Filmový festival inakosti (FFi) otvorí oceňovaná snímka Listy lásky –silný príbeh o materstve a hľadaní legitimity. Publikum sa môže tešiť aj na hereckú premiéru popovej hviezdy Charli xcx, kultovku s oscarovým hercom Danielom Day-Lewisom, kino novinku Nepela či záznam koncertu legendárnej skupiny Queen. Kvír filmový maratón sa uskutoční od 19. do 25. novembra v bratislavských kinách Lumière a Film Europe a vyvrcholí česko-slovenskou novinkou Letná škola, 2001.

Deň pred svojím oficiálnym začiatkom uvedie FFi v spolupráci s Kinom Lumière a cyklom Music & Film ako pozvánku na festival koncertný film Queen Rock Montrealz roku 1981. Legendárny záznam, remastrovaný z pôvodného 35 mm materiálu, prichádza po prvý raz do kín v 4K rozlíšení a s priestorovým zvukom Dolby Atmos. Keďže ambíciou tohtoročného FFi je pripomenúť LGBTI+ diváctvu hrdosť, nádej a odvahu, organizátori aorganizátorky koncertom symbolicky otvoria tému festivalu "The show must go on"–a zároveň vzdajú poctu legendárnej kapele Queen. 

Festival oficiálne otvorí snímka Listy lásky (Des preuves d'amour, 2025) od režisérky Alice Douard. Tridsaťdvaročná Céline čaká na príchod svojho prvého dieťaťa –no sama nie je tehotná. O tri mesiace porodí ich dcéru jej manželka Nadia. Podľa zákona musí Céline zhromaždiť dôkazy, ktoré potvrdia, že je "spôsobilou" matkou na adopciu. Počas tohto procesu sa konfrontuje s vlastnou predstavou o tom, čo znamená byť dobrou matkou. "V čase, keď na Slovensku kulminujú útoky na dúhové rodiny a prijíma sa legislatíva, ktorá je voči nim cielene diskriminačná, sme sa rozhodli otvoriť festival francúzskym filmom, ktorý nesmierne citlivo a bez pátosu reflektuje bežné dni mladej ženy pripravujúcej sa so svojou manželkou na príchod dieťaťa do rodiny,"vysvetľuje riaditeľka festivalu Zita Hosszúová.Film mal premiéru na festivale v Cannes, kde bol nominovaný na ceny Queer Palm a Caméra d'Or, a získal hlavnú cenu na filmovom festivale v Zürichu. 

Pravidelnou súčasťou programu FFi sú návraty k výnimočným dielam, ktoré sa zapísali do histórie queer kinematografie. Sekciu Classics tento rok tvoria štyri ikonické tituly. Prvým z nich sú Raňajky na Plute(Breakfast on Pluto, 2005) svetoznámeho írskeho režiséra Neila Jordana, ktoré si pripomínajú 20. výročie. Cillian Murphy, nominovaný na Zlatý glóbus aj Európsku filmovú cenu, stvárňuje v hlavnej úlohe Patricka "Kitten" Bradena –mladého Íra, ktorý sa v konzervatívnej spoločnosti 60. a 70. rokov vydáva na cestu za identitou, láskou a slobodou. Pri príležitosti 30. výročia uvedie FFi aj kontroverzný film Showgirls (1995) režiséra Paula Verhoevena s Kyleom MacLachlanom. Pôvodne ho vnímali ako prepadák, neskôr získal status kultovej klasiky pre svoje campové zobrazenie zákulisia šoubiznisu a prenikavý komentár k americkej spoločnosti fascinovanej sexom, úspechom a slávou.V reštaurovanej digitalizovanej podobe bude uvedený aj film Moja krásna práčovňa (My Beautiful Laundrette, 1985) režiséra Stephena Frearsa podľa scenára Hanifa Kureishiho, ktorý tento rok oslavuje 40. výročie. Kultový britský film s oscarovým Danielom Day-Lewisom v jednej z hlavných úloh rozpráva príbeh mladého Pakistanca Omara, ktorý sa v Londýne snaží presadiť v prostredí poznačenom rasizmom a sociálnymi rozdielmi. Štvoricu dopĺňa debut súrodeneckého dua Lany a Lilly Wachowských Pasca(Bound, 1996) –štýlový neonoir triler o túžbe, dôvere a odvahe vzoprieť sa svetu, ktorý hrá podľa vlastných pravidiel. Wachowské vytvorili vizuálne precízne dielo, ktoré sa s nadhľadom pohráva so žánrovými stereotypmi. Ich meno sa objaví aj v sekcii Kraťasy –medzinárodná súťaž, kde bude uvedený filmDolls, produkovaný Lillou Wachowski.

Medzi ťaháky festivalu bude pravdepodobne patriť aj Erupcia. V poľsko-americkej snímke sa popová ikona Charli xcxpredstaví v úplne novej polohe –ako herečka v nezávislom autorskom filme o priateľstve, túžbe a vnútornej premene. Dej sa odohráva vo Varšave, kde sa po rokoch stretávajú dve ženy a ich opätovné zblíženie spúšťa sériu doslovných aj symbolických otrasov. Režisér Pete Ohs prináša vizuálne odvážnu metaforu emocionálnej erupcie, ktorá balansuje medzi intimitou a katastrofou.