Rozhovor s Timotejom Jankelom

17.09.2025

Pripravte sa na cestu, akú ste ešte nezažili.

Dnes sa stretneme s Timotejom Jankelom. Majiteľom produkčnej spoločnosti TJ Media s.r.o. Rozhodol sa, že nám prinesie na svetlo sveta, jeho pripravovaný film "Tvár v okne".

A ja som sa rozhodla ho dnes vyspovedať a získať informácie, ktoré ešte nikde nenájdete. Prišla som za Timim, a už ma čakal veľký úsmev a objatie. Vždy veselý a entuziastický, inak som ho ešte ani nevidela. Tak poďme sa pozrieť aké pikošky mi prezradil.


1. Timi, ako si sa dostal k založeniu produkčnej spoločnosti? Čo bolo spúšťačom? Asi tuším, ale neviem či správne

Úprimne? Bola to zmes frustrácie, vášne a dôležitého životného momentu. Vždy som bol presvedčený, že na Slovensku máme obrovské množstvo talentovaných ľudí a zaujímavých príbehov. Dlho som však váhal a bál sa do toho skočiť. Hovoril som si, že na to mám ešte čas, že zajtra je tiež deň.

Spúšťačom bola autonehoda, z ktorej som, našťastie, vyviazol bez jediného škrabanca. Po tom zážitku som si naplno uvedomil, že "zajtra" nemusí prísť. V ten moment som sa definitívne utvrdil v tom, že už nemôžem čakať na správnu chvíľu, pretože najlepší čas je práve teraz. Namiesto kritizovania som sa preto rozhodol, že sa pokúsim urobiť niečo inak, a založil som produkčnú spoločnosť. A to je presne to, čo robím.


2. "Tvár" v okne je tvoje prvé filmové bábätko, prečo si sa ho rozhodol natočiť?

To je skvelá otázka. "Tvár" v okne je pre mňa naozaj výnimočný projekt a moje prvé filmové "dieťa".

Hlavným dôvodom bol samotný príbeh. Je to hlboký a psychologicky silný príbeh, ktorý sa neobmedzuje len na prvoplánové emócie. Ukazuje, čo sa stane s človekom, keď ho opustí nádej a ako sa musí vysporiadať s vlastným strachom. To ma na ňom nadchlo.

Ďalším spúšťačom bolo to, že som chcel vytvoriť niečo, čo tu na Slovensku chýba. Komédie sú fajn, ale chcel som divákom ponúknuť niečo, čo ich prinúti zamyslieť sa, čo v nich zanechá trvalú stopu a čo sa možno ani nedá pozerať iba raz. Ten film nie je iba o jednom príbehu, je o viacerých, z ktorých si divák môže vybrať ten svoj. To bol presne ten typ ambiciózneho a neopozeraného projektu, aký som chcel hneď od začiatku robiť. Je to pre mňa dôkaz, že sa netreba báť ísť vlastnou cestou a robiť veci inak.


3. Aký je hlavný dej filmu? Nech sa fanúšikovia vedia vhĺbiť do rozhovoru.

Hlavný dej filmu sleduje Jakuba, syna veľmi bohatého podnikateľa. Má všetko: peniaze, moc a ženy, no napriek tomu sa nikdy nedostal z tieňa svojho otca. Cíti sa ako v zlatej klietke a nevie, ako z nej uniknúť.

Jeho život sa zmení, keď stretne Lukáša, charizmatického a slobodného muža, ktorý ho vezme na cestu plnú neistoty a psychologických výziev. Lukáš ho prevedie "peklom autentickosti" a vďaka nemu si Jakub začne všímať detaily a malé veci v živote, ktoré predtým ignoroval. Jakub cíti, že sa konečne zbavuje ťažoby a začína nachádzať svoju vlastnú tvár.

Všetko sa zmení, keď si začne Jakub klásť otázku o Lukášovej existencii. Je Lukáš naozaj skutočný človek, alebo je len jeho vlastným vytvoreným alter egom, jeho únikom zo zlatej klietky? Film eskaluje do dramatického psychologického trileru, kde sa Jakub snaží pochopiť, či je Lukáš jeho skutočným priateľom alebo len odrazom jeho vlastnej túžby po slobode.



4. Film má veľmi zaujímavú a jedinečnú tému, čo sa tak často nevidí, odkiaľ si čerpal nápady? Inšpiroval ťa aj nejaký film, či seriál?

Výborná otázka! Páči sa mi tvoja všímavosť. Veľa inšpirácie som čerpal z kombinácie klasických literárnych archetypov a moderných psychologických trilerov.

Centrálna myšlienka "zlatej klietky" je nadčasová metafora. Inšpiroval som sa dielami ako napríklad Veľký Gatsby od F. Scotta Fitzgeralda, ktorý skúma, ako bohatstvo nemôže kúpiť šťastie ani zmysel identity.

Z filmovej strany ma inšpirovali snímky ako Klub bitkárov, kde si hlavný hrdina vytvorí alter ego, aby unikol svojmu nudnému životu. Téma postavy spochybňujúcej vlastnú realitu a duševné zdravie je tiež prítomná vo filmoch ako Čistá duša alebo Prekliaty ostrov.

Jadrom príbehu je boj o nájdenie vlastnej identity mimo toho, čo sa od človeka očakáva. Jakubova cesta je o objavovaní autentickosti a zmyslu v malých veciach, čo je téma, ktorú môžeš vidieť aj vo filmoch Útek do divočiny alebo v komédiách ako Klik – život na diaľkové ovládanie.

Som rád, že ti to prišlo zaujímavé!


5. Ako ťa tak počúvam, šípim, že je tam aj niečo autobiografické. Vidíš sa v nejakej postave?

Máš dobrý postreh. To, čo som sa pokúšal vytvoriť, nie je len príbeh jedného človeka, ale zrkadlo, v ktorom sa môže nájsť každý.

Je to univerzálna postava, pretože každý z nás v určitom momente bojuje s očakávaniami, ktoré na nás kladú rodičia, spoločnosť, alebo my sami. Každý poznáme pocit, že sme v pasci a túžime po slobode.

Je to postava pre divákov, pretože spochybňuje definíciu úspechu a šťastia. Pripomína nám, že skutočný zmysel nie je v plnení predstáv iných, ale v objavovaní vlastnej cesty. Keď Jakub hľadá sám seba, každý divák môže prejsť túto cestu s ním a zamyslieť sa nad vlastným životom.

Nakoniec, cieľom je, aby sa každý divák v tejto postave videl a položil si otázku: žijem svoj život, alebo život, ktorý odo mňa očakávajú?



6. Hlavné postavy filmu, Jakub a Lukáš, sú si veľmi podobné, ale zároveň sú úplne odlišné. Ako si dokázal vytvoriť takéto zaujímavé duo, plné protikladov.

Toto je skvelá otázka, a presne to bol jeden z hlavných cieľov pri tvorbe postáv!

Pri písaní z velmi šikovným scenáristom z ktorým spolupracujem, Petrom Bartíkom sa zameriavame na to, aby boli Jakub a Lukáš ako dve strany jednej mince. Obaja sa snažia nájsť svoje miesto vo svete, ale každý si zvolil úplne inú cestu, čo ich robí zaujímavými a plnými protikladov.

Jakub je ten, ktorý kráča po vyšliapanej ceste. Riadi sa pravidlami, plní očakávania, ktoré mu určil otec, a snaží sa dosiahnuť "úspech" podľa spoločenských noriem. Je to postava, s ktorou sa veľa ľudí stotožní, pretože jeho boj o naplnenie očakávaní je veľmi reálny.

Lukáš naopak reprezentuje slobodu a nekonvenčnú cestu. Žije život, aký sám chce, bez nastavených pravidiel a predsudkov. Hoci je zdanlivo bezstarostný, aj on bojuje so svojimi vnútornými démonmi a hľadaním miesta vo svete.

Ich protiklad vytvára napätie a dynamiku. Keď sú spolu, Jakubovo zmysluplné a štruktúrované myslenie sa stretáva s Lukášovou spontánnosťou a chaotickosťou. Táto kombinácia ich vzájomne ovplyvňuje a tlačí do situácií, ktoré by inak nezažili. Cez ich priateľstvo sa Jakub učí o slobode a Lukáš o zodpovednosti.

Je to o tom, ako nás ľudia, ktorí sú na pohľad úplne iní, môžu inšpirovať a ukázať nám nové perspektívy. V podstate sa navzájom dopĺňajú a spoločne vytvárajú komplexný príbeh.


7. Mala som tú možnosť, za čo ti veľmi ďakujem, prečítať si trošku viac o filme. A k tomu mám aj otázku. Z toho čo som prečítala som usúdila, že film bude natáčaný na veľmi vizuálne pekných priam očarujúcich miestach. Čo je pre mňa, ako recenzenta veľmi dôležitá premenná. Preto ma to aj zaujíma. Už si rozmýšľal, kde by sa niektoré scény natáčali?


To je skvelý postreh! Je mi veľmi blízky, pretože vizuálna stránka a výber lokácií sú pre mňa rovnako dôležité ako samotný scenár. Film má byť nielen príbehom, ale aj vizuálnym zážitkom, ktorý podporuje emócie postáv.

Rozmýšľal som o tom a mám už aj konkrétne predstavy. Každé miesto by malo odrážať stav mysle jednej z postáv alebo ich vzájomnú dynamiku.

Pre Jakuba, s jeho usporiadaným svetom a túžbou po kontrole, by som chcel použiť miesta, ktoré sú symetrické a architektonicky pôsobivé. Predstavujem si scény v elegantných historických budovách, možno na Právnickej fakulte alebo vo veľkej, tichej knižnici. Jeho dom by bol minimalistický a moderný, presne odrážajúci jeho potrebu poriadku.Alebo absolútne odporne prepychovy,aby som ešte viac zdôraznil jeho vnútornú prázdnotu.

Naopak, pre Lukáša, ktorý žije bez pravidiel, by sme hľadali miesta plné života, farieb a chaosu. Napríklad scény z rušných trhovísk, malých, schovaných kaviarní v úzkych uličkách, alebo napríklad scénu, kde by stál na streche starej budovy s výhľadom na celé mesto. Chcel by som, aby Lukášove scény boli plné textúr a organického vizuálneho neporiadku.

A potom sú tu miesta, kde sa stretávajú a ich svety sa zrážajú. Mohla by to byť scéna pri rieke pod starým mostom, alebo v malom, neupravenom parku. Miesta, ktoré sú krásne, ale zároveň nesú stopu času a nedokonalosti, čo dokonale symbolizuje ich priateľstvo.

Je úžasné, že si si to všimla. Je pre mňa dôležité, aby diváci pocítili, že každé miesto má svoj vlastný príbeh.


8. Téma, dejová línia, charakteristika postáv,... vzišla z tvojej hlavy. Ale ako je to so scenárom?


Je skvelé, že sa pýtaš na detaily ohľadom scenára. Máš úplnú pravdu, téma a postavy sú jedna vec, ale ich realizácia do podoby scenára je niečo úplne iné.

Pôvod scenára

Všetko sa začalo hlavnou myšlienkou a témou, ktoré vznikli v mojej hlave. Keď som mal jasnú predstavu o príbehu, uvedomil som si, že potrebujem niekoho, kto by dokázal tieto myšlienky pretaviť do vizuálneho jazyka filmu. Preto som oslovil Petra Bartíka.

Peterov potenciál a nadšenie pre tvorbu ma okamžite zaujali. Páčilo sa mi, ako premýšľa, a videl som, že má talent na písanie dialógov a presné opisy scén. Oslovil som ho s návrhom na spoluprácu a som rád, že na to prikývol. Vďaka nemu dostal môj nápad konkrétnu filmovú podobu.


9. Rozmýšľal si už o nejakej úvodnej/hlavnej skladbe, alebo všeobecne soudtracku k filmu?

Hudobná téma a soundtrack

Áno, už som o tom premýšľal a dokonca som už napísal aj titulnú pieseň k filmu. Je to pre mňa veľmi osobná vec a chcel som, aby úvodná skladba odrážala hlavnú tému a pocit celého príbehu. Skladba je teraz v štádiu nahrávania a tvorby, čo je veľmi vzrušujúce.

Prepojenie s príbehom

Hudba bude kľúčová pre celý soundtrack filmu. Okrem titulnej piesne pracujem aj na výbere ďalších skladieb, ktoré by mali podčiarknuť rôzne scény a emócie postáv. Nechcem, aby hudba iba hrala v pozadí, ale aby sa stala integrálnou súčasťou príbehu. Chcem, aby soundtrack bol natoľko silný, že si ho ľudia dokážu spájať s filmom aj dlho po jeho pozretí.

Hudba a film sú pre mňa ako dve spojené nádoby – jedna bez druhej nemôže fungovať naplno. Je to o hľadaní dokonalého súladu medzi obrazom a zvukom.


10. A moja posledná otázka, už ťa nebude mučiť. V akom stave je momentálne film?

To je skvelá otázka a vôbec ma netrápiš... smiech. Naopak, som rád, že ťa to zaujíma!

Momentálne je film vo veľmi dôležitej fáze, ktorá sa volá pre-produkcia. To znamená, že všetky kreatívne a technické prípravy sa už naplno rozbehli.

Ako už vieš, scenár píše Petr Bartík.Ja mu do toho iba občasne zakafrem.Ale zatial sa nesťažuje...smiech.A teraz pracujeme na titulnej piesni. To je obrovský krok, pretože pevný základ v podobe scenára a hudobnej témy nám otvára dvere k ďalším krokom.

Teraz sa sústreďujeme na:

Kasting: Vyberáme hercov, ktorí vdýchnu život postavám.

Lokalizácie: Hľadáme ideálne miesta, kde budeme nakrúcať.

Tím: Dávame dokopy celý štáb od kameramanov, cez zvukárov až po maskérov.

Film je teda v stave, kedy sa "plánuje" do posledného detailu, aby samotné nakrúcanie prebehlo hladko. Akonáhle bude všetko pripravené, môžeme začať so samotnou produkciou. Je to dlhá cesta, ale verím, že to bude stáť za to.

A ďakujem ti za rozhovor,a som rád ze si si našla čas

Vidím na tebe veľkú radosť z filmu a my ako mediálny partner (áno podarilo sa nám to) sme na tom rovnako. Fanúšikovia a aj ja sme zvedaví ako sa bude vyvíjať natáčanie filmu, tak dúfam, že nás budeš informovať. Ďakujem ti Timi veľmi pekne za rozhovor a príjemné stretnutie. Nech sa filmu darí stále viac a nech napreduje.

Simona